Karbüratör Rolanti Memesi-Manyetik Meme Görevi Nedir?

Karbüratör Manyetik Rölanti Memesi Nedir?

Manyetik rölanti memesi, karbüratörün rölanti devresinde bulunan bir elektromanyetik valftir. 12V elektrikle çalışır ve temel görevi, motor rölantideyken yakıt geçişine izin vermek, ancak kontağı kapattığınızda yakıt akışını keserek motorun hemen stop etmesini sağlamaktır.

Manyetik Meme Arızalı İse Ne olur?

Manyetik meme arızalı ise motor stop ettiğinde karbüratör içerisinden benzin akışı devam eder. Bu da motorun boğulup zor çalışmasına neden olacaktır.

Örneğin motor sıcakken park edip 10-15 dk. beklediniz ve sonra çalıştırmayı denediniz diyelim. Emme manifoldunda zengin karışım oluşacağı için motor boğulup zor çalışacaktır. Çok uzun marş denemesinden sonra çalışacaktır. Öte yandan 2-3 saat bekleyip benzin buharlaştıktan bu sorunla karşılaşmazsınız.

manyetik meme
Arızalı (kafası kesilmiş) ve sağlam manyetik meme

Günümüzde manyetik memenin bu fonksiyonu bilinmediği için sağlam manyetik memeyi bile kesip taktığı görülmektedir. Yukarıdaki senaryo ile karşılaşmak istemiyorsanız aşağıda verilen kontrol adımlarını takip ederek doğru çalıştığından emin olabilirsiniz.

Manyetik Rölanti Memesi Nasıl Çalışır?

Kontak Açıldığında:

  • manyetik meme bobinden 12V elektrik alır.
  • İçindeki piston mekanizması açılır ve karbüratörün rölanti kanalından yakıt geçmesine izin verir. Bu sayede motor rölantide sorunsuz çalışır.

Kontak Kapandığında:

  • Kontak kapatıldığında manyetik meme elektriği keser ve içindeki yay piston mekanizmasını kapatır.
  • Yakıt akışı anında kesilir ve motor stop eder.

Manyetik Rölanti Memesi Arızasının Belirtileri

Manyetik meme arızalanırsa tamamen yakıt geçişini durdurabilir, kararsız şekilde aç kapa yaparak yakıt karışım oranını bozabilir veya sürekli yakıt akıtır hale gelebilir. Bunlara bağlı olarak:

  • Motor rölantide durmaz hemen stop eder.
  • Rölanti ayarları yapılsa bile motor düzensiz çalışır.
  • Karbüratör ayarı yaparken tutarsızlık vardır ve ayar tutmaz.
  • Motoru sıcak halde park ettikten kısa süre sonra çalıştırılırken boğulur ve geç çalışır.

Manyetik Rölanti Memesi Nasıl Test Edilir?

Eğer rölanti memenizin çalışıp çalışmadığını test etmek istiyorsanız, aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz:

  1. Elektrik bağlantısını kontrol edin:
    • Manyetik rölanti memesine kontak açıldığında 12V geliyor mu ölçün. Eğer voltaj yoksa bağlantıları kontrol edin.
  2. Elle Test Edin:
    • Karbüratörden manyetik memeyi sökün.
    • Üzerine 12V güç verin (örneğin bobinden veya alternatörden doğrudan bağlayın).
    • Pim hareket ediyorsa, parça çalışıyor demektir.
    • Eğer pim hareket etmiyorsa, parça arızalıdır ve değişmesi gerekir.
  3. Rölanti Memesinin İçini Kontrol Edin:
    • Eğer içerideki yaylı mekanizma sıkışmışsa, temizlik yaparak tekrar çalıştırabilirsiniz.
    • Bazen karbüratör içinde tortu veya kir birikerek valfin kapanmasını engelleyebilir.
Manyetik meme çeşitleri; 1970 öncesi (solda) ve sonrası modeller

 

Manyetik Rölanti Memesi Arızalanırsa Ne Yapılabilir?

Eğer rölanti memesi arızalanmışsa, iki seçeneğiniz var:

  • Yeni Manyetik Meme Takmak:

En iyi çözüm uyumlu bir manyetik meme alıp değiştirmektir.

Solex veya Brosol gibi orijinal veya kaliteli yan sanayi parçalar tercih edilmelidir. Şu siteden ulaşabilirsiniz: Rölanti memesi satın al

  • Geçici Çözüm: Pimi Kesmek (Tavsiye Edilmez! ⚠️)

Acil bir durumda, manyetik memeyi çalışmaz hale gelmişse ve değiştirme şansınız yoksa, içindeki pimi tamamen keserek rölanti devresini sürekli açık hale getirebilirsiniz.

Sonuç: Manyetik Rölanti Memesi Küçük Ama Kritik Bir Parça!

  • Volkswagen hava soğutmalı motorlarda manyetik rölanti memesi, rölanti devresinin düzgün çalışmasını sağlar ve motorun stop etmesini kontrol eder.
  • Bu parça arızalandığında motor düzensiz çalışabilir veya rölantide stop edebilir.
  • Basit bir testle manyetik memenin çalışıp çalışmadığını kontrol edebilir, gerekirse değiştirebilirsiniz.
  • Manyetik memenin sağlam olduğundan eminsiniz ancak rölantide düzensizlik varsa şu yazımızı inceleyerek kendiniz karbüratör ayarı yapabilirsiniz: Karbürayör ayarı nasıl yapılır?
Ali ATMACA
Makina Yüksek Mühendisi. Sektörde farkındalık yaratmaya çalışan girişimci. Kurup yönettiği vosvosteknik.com.tr Türkiye'nin en iyi klasik arabalar siteleri listesinde (Power 100) ilk 5 içerisinde gösterilmektedir.

Yorum Yap

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz