Aracım Çalışmıyor Yardım!

Vosvos Ateşleme Sistemi Kontrol Rehberi

Vosvos’unuz çalışmıyorsa ilk olarak ateşleme sistemi arızasından şüpheleniriz, bu rehberdeki adımları takip ederek elektriksel arıza tespitini kendiniz yapabilir ve sorunu çözebilirsiniz. Ateşleme sisteminin her bir bileşeni motorun sağlıklı çalışması için önemlidir; bobin, platin, distribütör ve buji kabloları doğru çalışmadığında motor çalışmaz veya verimli çalışamaz. İşte adım adım kontrol rehberi:

Elektriksel arıza tespiti
Elektriksel arıza tespiti için ateşleme sistemi parçaları

1. Akünün Durumunu Kontrol Edin

Ateşleme sistemi kontrollerine başlamadan önce akünün yeterli güce sahip olduğundan emin olun. Akü voltajını ölçün ve 12V’un altındaysa aküyü şarj edin. Bu sayede kontroller esnasında doğru ölçümler alabilirsiniz.

2. Bobine Güç Geliyor mu?

Kontrol edilmesi gereken ilk bileşen bobindir. Bobin, akünün gücünü yükselterek bujilere göndermek üzere yüksek voltaj üretir. Önce, bobinin (+) terminaline gelen siyah kabloda (tesisatınız orjinalse bu renk olur) elektrik olup olmadığını test edin. Bu terminale bir test lambası veya voltmetre bağlayarak güç kontrolü yapabilirsiniz. Güç yoksa kontak bağlantıları ve aküye giden yolu kontrol edin.

3. Kontağı Kontrol Edin

Bobine elektrik gelmiyorsa, kontak soketini kontrol etmek de faydalı olacaktır. Kontak soketi, bobine elektrik gönderen bileşendir. Zamanla yıpranarak arızalanabilir, bu durumda anahtarı yenisiyle değiştirmek gerekebilir. Bir diğer problem ise bağlantı soketi yerinden çıkmış olabilir bu da elektrik gelmesini engelleyecektir. Vosvoslarda bobine giden hat hiç bir sigortadan geçmez bu nedenle sigorta kontrolüyle vakit kaybetmeyin.

4. Platin, Meksefe ve Bobin Kontrolü

Bobine güç geldiğini onayladıktan sonra platin, meksefe ve bobini kontrol etmek gerekmektedir.

Test lambasının bir ucunu bobinin eksi (1 Numaralı) ucuna diğer ucunu da şaseye bağlayın. Marş bastığınızda lamba yanıp sönüyorsa platin ayarınız doğru ve meksefe ile bobin sağlamdır 8 numaralı aşamaya geçebilirsiniz.

Test lambası bağlıyken marş bastığınızda lamba yanmıyorsa 3 ihtimal vardır:

  • Platin yapışmış olabilir: 5. adımı inceleyin
  • Meksefe arızalı olabilir: 6. adımı inceleyin
  • Bobin arızalı olabilir: 7. adımı inceleyin

5. Platin Aralığını ve Durumunu Kontrol Edin

Platin, motorun doğru zamanda kıvılcım üretmesi için açılıp kapanarak bobinin enerjisini bujilere yönlendirir. Platinin aralığı genellikle 0.4 mm olarak ayarlanmalıdır. Eğer aralık yanlışsa veya platin aşınmışsa, motor çalışmayabilir veya verimli çalışmayabilir. Bu durumda platini temizleyip doğru aralığı ayarlayın. Platin ayarı ile ilgili detaylı bilgiye bu videodan ulaşabilirsiniz: Youtube Platin Ayarı

Marş bastığınızda test lambası yanıp sönüyorsa platin ayarınız doğru ve meksefe sağlamdır bir sonraki aşamaya geçebilirsiniz.

6. Meksefeyi Test Edin

Platin ayarı yaptıktan sonra meksefe arızalı bile olsa kısa süreli motor çalışır ve platini yakar stop eder. Bu da size meksefe hakkında fikir verebilir.

Test lambası bağlıyken marş bastığınızda lamba yanmıyorsa bobinin eksi (1 numaralı) ucundan distribütöre giden kabloyu çıkarın. Tekrar marş bastığınızda lamba yanıyorsa ya platin ya da meksefe arızalıdır. Bir önceki adımda platini ayarladığınızı kabul edersek sorun meksefededir, meksefeyi değiştirmelisiniz.

7. Bobini Test Edin

Bu aşamadan önce platin ve meksefe adımlarını tamamladınız ve hala araç çalışmıyorsa tekrar teste devam edelim. Test lambası bağlıyken bobinin eksi ucundan distribütöre giden kabloyu çıkarıp marş bastığınızda hala lamba yanmıyorsa iki ihtimal var:

  • Bobinin eksi ucuna karbüratör ve geri vites lambasına giden soket takılmış olabilir kontrol edin
  • Bobin arızalıdır değiştirin

8. Distribütör Kapağını ve Tevzi Makarasını İnceleyin

Platin kontrolünden sonra distribütör kapağı ve tevzi makarası durumunu kontrol edin. Kapak içinde aşınma, çatlak veya kirlenme varsa kıvılcım geçişinde sorun yaratabilir. Tevzi makarası da düzgün çalıştığından ve orta kısmının kapak merkezindeki kömürle temas ettiğinden emin olun. Bu parçalar temiz ve sağlam olmalıdır.

9. Kıvılcım Testi

Eğer platin ve distribütör sağlam görünüyorsa, kıvılcım testi yaparak bobinin kıvılcım üretip üretmediğini kontrol edebilirsiniz. Bobinden distribütöre giden ana kabloyu çıkarın ve ucunu araç üzerinde şase alacak bir yere tutarak kıvılcım olup olmadığını gözlemleyin. Kıvılcım çıkmıyorsa, bobinde veya buji kablosunda sorun olabilir. Bobinle ilgili testi önceki maddelerde yaptığınızı kabul edersek sorun buji kablolarındadır.

10. Buji Kablolarını ve Bujileri Kontrol Edin

Kıvılcım üretilmiyorsa ilk adım bobinden distribütöre giden ana kabloyu kontrol etmektir. Kıvılcım üretiyorsa sıradaki adım buji kablolarını kontrol etmek olacaktır. Buji kablolarının yıpranmış veya gevşemiş olmadığından emin olun. Tüm soketlerin oksitlenmemiş olduğundan emin olun. Her bir kabloyu bujiye tam oturtarak bağlantıları sağlamlaştırın. Ardından, bujileri kontrol edin; bujilerde yağlanma veya aralıkta sorun varsa yenileriyle değiştirin.

Bu adımları uygulayarak, klasik Vosvos’unuzun ateşleme sistemi sorunlarını daha hızlı çözebilir ve yeniden yola çıkabilirsiniz. Ateşleme sistemindeki sorunların genellikle birkaç temel bileşenden kaynaklandığını unutmadan, her bir parçayı dikkatle kontrol etmek önemlidir. Bu yazımızda elektriksel arıza tespitini değerlendirdik tüm bu kontroller sonucu aracınız çalışmıyorsa mekanik bir problem vardır bir uzmana danışmalısınız. Son bir kontrol olarak avans ayarına bakabilirsiniz bu yazımızda nasıl yapıldığı tariflendi: Avans Ayarı

Ali ATMACA
Makina Yüksek Mühendisi. Sektörde farkındalık yaratmaya çalışan girişimci. Kurup yönettiği vosvosteknik.com.tr Türkiye'nin en iyi klasik arabalar siteleri listesinde (Power 100) ilk 5 içerisinde gösterilmektedir.

Yorum Yap

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz