Vosvos yıllar boyunca 1100-1600cc aralığında birçok motor seçeneğiyle donatıldı. En yaygın iki motor tipi 1300cc ve 1600cc motorlardır. Bu yazıda, bu iki motor tipi arasındaki farkları inceleyecek ve 1300cc motoru 1600cc’ye dönüştürmenin mümkün olup olmadığını ele alacağız.

Motor Özellikleri Karşılaştırması
İlk olarak, 1300cc (1285cc) ve 1600cc (1584cc) motorlar arasındaki temel teknik farklılıklara göz atalım:
- Piston Çapı: 1300 motorlar 77 mm piston çapına sahiptir, 1600 motorlar ise 85,5 mm piston çapına sahiptir.
- Sıkıştırma Oranı: 1300 motorlar 7,5:1 sıkıştırma oranına sahipken, 1600 motorlar 8:1 sıkıştırma oranına sahiptir.
- Güç: 1300 motorlar 4100 devirde 44 HP güç üretirken, 1600 motorlar 4000 devirde 50 HP güç üretir. (Devir farkları, motorların karakteristiklerinden kaynaklanır.)
- Tork: 1300 motorlar 3000 devirde 78,5 Nm tork üretirken, 1600 motorlar 2600 devirde 98 Nm tork üretir.
- Karbüratör: 1300 motorlar 31PICT karbüratör kullanırken, 1600 motorlar 34PICT karbüratör kullanır. (31 ve 34, milimetre cinsinden emiş manifolduna oturan boğaz çapıdır.)
- Karbüratör Kapasitesi: 1300 motorların karbüratör kapasitesi 1,35 cm³/strok iken, 1600 motorlarda bu kapasite 1,45 cm³/strok’tur.
- Debriyaj Baskısı: 1300 motorlar 180mm, spiral yaylı, üç noktadan baskılı debriyaj kullanırken, 1600 motorlar diyafram tip, 200mm, yaprak yaylı, çok noktadan baskılı debriyaj kullanır.
- Şanzıman Son Dişli: 1300 motorlar 4.375 ayna/mahruti oranlı şanzıman kullanırken, 1600 motorlar 4.125(AH şanzıman) ve 3.875 (AT şanzıman) ayna/mahruti oranlı şanzıman kullanır.
1300 Motoru 1600 Motor’a Çevirmek Mümkün mü?
1300 motoru 1600 motor’a çevirmek mümkündür, ancak bu dönüşüm için sadece piston ve gömlek değişimi yeterli olmayacaktır. Dönüşümün etkili olabilmesi için şu bileşenlerin de değiştirilmesi gereklidir:
- Karbüratör ve Emiş Manifoldu: 1600 motor için gerekli yakıtı sağlamak adına, karbüratör ve emiş manifoldunun da değiştirilmesi gerekir.
- Debriyaj ve Balata: Daha yüksek güç ve torku aktarabilmek için debriyaj baskısı ve balatanın da değiştirilmesi gereklidir.
- Şanzıman: 1600 motorun gücünü etkili bir şekilde tekerleklere iletmek için uygun bir şanzıman kullanılması gereklidir.
Eğer fazla masraf yapmak istemiyorsanız:
- Karbüratör: Mevcut 31PICT karbüratörü kullanabilirsiniz. 31PICT karbüratördeki 112,5 veya 117,5’luk ana meme yerine 130’luk meme takarak, dar emiş manifoldu ile hava-yakıt oranını limitte olsa da motora yeterli yakıtı sağlayabilirsiniz.
- Debriyaj ve Balata: Mevcut debriyaj ve balata ani gaz yüklenmelerde kaydırsa da idare edebilir.
- Şanzıman: 1300 şanzımanı 1600 motorla kullanabilirsiniz. Ancak, son dişli farkından dolayı bir miktar güç kaybı yaşanabilir. Örneğin, 4. viteste motor 3000 devirdeyken 1300 şanzımanla 89 km/saat hız yaparken, 1600 AT şanzımanla 100 km/saat hız yaparsınız. Bu, aynı benzin tüketimi ile 101 km yerine 89 km yol gitmek anlamına gelir, yani %13 benzin kaybı söz konusu olur.
Sonuç olarak, 1300 motoru 1600 motor’a dönüştürmek mümkündür, ancak bu dönüşüm için birkaç önemli bileşenin değiştirilmesi gereklidir. Doğru bileşenlerle yapılan bir dönüşüm, Volkswagen Beetle’ınızın performansını önemli ölçüde artırabilir.



